PYX i kompaniskap med Schibsted

Med sitt store medienettverk er Schibsted en av de enkleste veien til det norske folk, og de tilbyr sine kunder solid lokal profileringsdekning gjennom nasjonale mediehus som Aftenposten, VG, E24, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og FINN.no.

Nå inngår Schibsted samarbeid med kommunikasjonsbyrået PYX på Haugalandet om produksjon av innhold.

– PYX og Schibsted utfyller hverandre veldig godt, og sammen kan vi nå tilby kundene sterke felles-løsninger med godt innhold som er relevant for de viktige målgruppene deres, og samtidig sørge for god dekning i de målgruppene som betyr noe for kunden, sier Julie Norheim, salgssjef for Schibsted på Haugalandet.

Kommunikasjonsbyrået PYX arbeider med å skape effektiv kommunikasjon og markedsføring for sine kunder, med utgangspunkt tydelige strategier, godt og relevant innhold, funksjonelt design og intuitive digitale løsninger. Byrået har lang erfaring i produksjon av innhold, utarbeidet for å være relevant for kundenes målgrupper.

Sammen med Schibsted vil de nå tilby felles-løsninger på alt fra vanlig banner-annonsering til såkalte native annonsering der innholdet legges i kundens kanaler og profileres gjennom Schibsted, samt egne content-løsninger der innholdet utformes som artikler og presenteres i f.eks. VG eller Aftenposten.

– Vi jobber mye med innholdsproduksjon for en rekke ulike kunder, både i forbindelse med salg og merkevarebygging, og ser at godt innhold presentert på riktig måte for de målgruppene som betyr noe har veldig god effekt. God innholdsmarkedsføring handler om å levere verdifulle opplevelser for mottakerne, noe de opplever som troverdig og relevant. God innholdsmarkedsføring gir deg noe mer enn en vanlig annonse, og når vi kan skreddersy innhold for kunden, og så presentere det på VG, E24, Aftenposten eller regionavisene samen med våre venner i Schibsted, er vi sikret at innholdet treffer der det skal, sier Bjarne Laastad, partner og kommunikasjonsrådgiver i PYX.

Om å holde hjulene i gang – og annonsere riktig

Vi er alle i en krevende situasjon om dagen, og livene for de fleste er snudd på hodet. Det betyr blant annet at enda flere bruker mye tid på nettet, for å søke informasjon – og for å fordrive tid. Målrettet digital annonsering har derfor ekstra sterkt potensial i disse dager, og om du for eksempel kan tilby dine tjenester gjennom hjemkjøring, kan det være lurt å benytte deg av billigere annonsering og større reach. Nå er det nemlig mindre kamp om annonseplasseringene.

Den siste uken har de fleste næringer brukt til å forsøke å tilpasse seg den nye situasjonen. Noen er syke og i isolasjon, mange er i karantene, og hjemmekontor og minimal sosial kontakt har begynt å bli den nye normalsituasjonen for de fleste. Når de fleste nå har funnet ut av denne nye måten å jobbe på, bør fokus være å  holde hjulene i gang, sørge for fortsatt aktivitet og videre drift. I den grad det er mulig, må vi fortsette å handle av hverandre og benytte hverandres tjenester innenfor de rammene som nå er gitt, slik at vi også etter krisen kan beholde tilbudene vi er vant til å ha.

Nye løsninger

Nød lærer som kjent naken kvinne å spinne. Det er inspirerende å se hvordan en rekke bedrifter allerede har evnet å tilpasse seg den nye situasjonen. Dagligvarebutikker, bokhandlere og andre tilbyr nå hjemkjøring til dem som ikke selv har anledning til å oppsøke butikkene. Artister, lærere, kirker og andre når sine tilhørere via video i sosiale medier. Ikke alle bransjer har muligheten til å slike tiltak, men vi trenger alle mat, informasjon, underholdning, service og håndverkerhjelp, selv om samfunnet er satt på pause. Vi må alle se etter nye løsninger.

Riktig annonsering

Og det er uansett avgjørende at kundene og samarbeidspartnerne dine vet hvordan de kan få hjelp av deg og dra nytte av dine tjenester og produkter. Riktig annonsering kan i disse dager styrke merkevaren, mens feil annonsering kan svekke den.

Mens de mest påvirkede bransjene må være ekstra forsiktige med hvordan de nå annonserer, kan mindre berørte bransjer med mer langsiktig inntjening gjerne annonsere som normalt, og dermed bidra til å styrke opplevelsen av normalitet. Det kan bl.a. være salg av bil eller bolig, offentlige tjenester og liknende. For bedriftene som nå har funnet nye muligheter i den spesielle situasjonen, som selger produkter som kan hjelpe folk eller som for eksempel ordner med hjemkjøring osv, kan det selvsagt være lurt å annonsere for dette. Men det må gjøres riktig, og uten at det fremstår kynisk.

Ta kontakt med oss i PYX om du ønsker råd om riktig annonsering i disse dager. Vi hjelper deg med å ta de riktige valgene, ut fra hvilke tjenester du leverer, hvilket budskap du har og hvilken situasjon du nå står i.

Small rooms – GREAT stay

Hotellkjeden Smarthotel følte at de ble for lik konkurrentene i kommunikasjonen sin. Med hjelp fra PYX har de nå fått tydeliggjort merkevaren sin, med selvironi og ærlighet om sine bittesmå hotellrom.

Smarthotel er en hurtigvoksende norsk hotellkjede, som startet i 2003 med et nærmest helautomatisk billighotell uten resepsjonist på Forus utenfor Stavanger. Smarthotel var faktisk det første hotellet i landet som tilbød internettbooking og automat-innsjekk. Men mye har skjedd siden den gang. Det upersonlige preget med kun seng og enkel frokost er borte, og Smarthotel har nå seks budsjetthoteller over hele landet, og flere skal det bli. Gjestene setter tydelig pris på Smarthotel, og har sørget for førsteplasser på TripAdvisor til hotellene i Tromsø, Oslo og Haugesund i kategorien «Traveler’s Choice Award Winner» blant «Top 25 Bargain Hotels – Norway».

– Ja, vi har små rom

Ingvild Bjørneboe-Iversen, revenueansvarlig i Smarthotel.

– Gjestene våre har alltid gitt oss gode tilbakemeldinger på TripAdvisor, selv om det fleste bemerker at «rommet var veldig lite». Mange tror fortsatt at vi er en ubemannet bed & breakfast-kjede, og vi har hatt et behov for å tydeliggjøre merkevaren, hvem vi er og hva vi har å tilby. Og vi vil skille oss fra de store hotellkjedene, være den litt irriterende lillebroren. Ærlige, tydelige og folkelige. Hvordan kunne vi være åpne og tydelige på at «Ja, rommene våre er bittesmå, men du får likevel alt du trenger hos oss», sier revenueansvarlig i Smarthotel, Ingvild Bjørneboe-Iversen.

 

Smarthotel ga utfordringen til PYX, og lot seg begeistre over konseptene «Bigger isn’t always better» og «Small room – Great stay».

– Dette var en utrolig morsom utfordring for PYX å få, og det var veldig gøy at Smarthotel var så åpne for ærlighet og selvironi. Konseptet vårt spant ut av tanken om hvorfor det er så viktig at alt skal være så stort. Hva er egentlig vitsen? Du er jo ikke 42m2, så hvorfor må hotellrommet absolutt være det? Bigger isn’t always better… Det er alltid spennende å låse seg inn på et nytt hotellrom for første gang, og vi ønsket at alle gjestene som skryter av Smarthotel på TripAdvisor ikke skulle bli negativt overrasket over at rommene er små. Som det nå vil stå på noen av hotelldørene: «Feeling small? Not in this room», smiler Bjarne Laastad, prosjektleder i PYX.

 

PYX så ingen grunn til å endre på logoer eller grafisk profil, men har tydeliggjort merkevaren basert på kjedens verdier og ønsker.

– Alt for mange tror de må endre på den grafiske profilen sin for å tydeliggjøre merkevaren sin. Det visuelle fungerte allerede fint hos Smarthotel, de måtte bare bli tydeligere i kommunikasjonen, sier Laastad.

Også på boards kommer poenget om at «Bigger isn’t always better» tydelig frem

www.smarthotel.no

 

 

Vi utvider samarbeidet med Filmfestivalen

PYX får presseansvaret for Den Norske Filmfestivalen og Amandashowet.

PYX innledet i fjor et spennende samarbeid med Den norske Filmfestivalen, og bistod blant annet festivalen med å få på plass ny distribusjonsavtale for Amanda-showet. Å sende showet via VGs kanaler var nytt og annerledes, og sendingen ga 630 000 Amanda-klikk på VG.no den kvelden.

I år utvider PYX samarbeidet med festivalen, og skal blant annet ha hele presseansvaret for både filmfestivalen og Amanda-showet.

– Dette blir kjempespennende, og vi ser veldig frem til å få jobbe mer sammen med våre nye venner i Den norske Filmfestivalen. Jeg hadde jo tidligere presseansvaret for Amanda da showet ble sendt på TV 2, og det skal bli veldig kjekt å få jobbe med det igjen. Ekstra spennende blir det selvsagt å få presseansvaret for selve filmfestivalen, og få bistå mediene i deres arbeid inn mot den, sier Bjarne Laastad i PYX.

– Festivalen var godt fornøyd med bistanden fra PYX i fjor, da Amandashowet gikk fra TV 2 til VG, og skulle finne sin plass i en ny form. I år ser vi fram til et utvidet samarbeid, hvor Bjarne Laastad fra PYX blir presseansvarlig for Den norske filmfestivalen, og PYX skal bistå i arbeidet med å forankre filmprisen Amanda hos det norske folk i et omskiftelig medielandskap. Vi føler oss trygge på at vi er gode hender med den kompetansen og presseerfaringen som Laastad og PYX innehar, sier administrerende direktør for Den norske Filmfestivalen, Tonje Hardersen.

Den norske Filmfestivalen har tidligere selv håndtert presseansvaret for festivalen, mens de ulike tv-kanalene har håndtert kommunikasjonen rundt Amanda. Den norske Filmfestivalen 2020 går av stabelen i Haugesund 15. – 21. august, med utdelingen av Amandaprisene som oppstart.

 

Ta et kurs hos oss

Hvordan kan du bruke media til å fremme ditt budskap? Hvordan kommunisere når krisen inntreffer? Vil du bli bedre på sosiale medier? Eller kanskje du skulle blitt synlig på Google?

Vår kursvirksomhet består av:

  • Medietrening
  • Beredskapskommunikasjon
  • Sosiale Medier – Facebook, Instagram og Snapchat
  • Google Ads

Medietrening

  • Hva er en god mediehistorie, og hvordan får du den fram i media
  • Intervjuteknikk (ledere, medietalspersoner, politikere etc.)
  • Intervjuteknikk (nybegynner)
  • Våre medietreningskurs har en teoretisk del og en praktisk del, og vi tar i bruk kamera i den praktiske delen.

Beredskapskommunikasjon

Effekten en krise har på en virksomhets omdømme, avgjøres i stor grad av hvordan krisen blir håndtert. Et kurs i krisekommunikasjon gir en innføring i hvordan en krise eskalerer, hvem som søker informasjon når, og hvordan man håndterer informasjonsbehovet til ulike målgrupper når det brenner.

Media er ofte en stor utfordring i en krisesituasjon. Lær deg grepene for hvordan du som virksomhet kan jobbe med media i en krisesituasjon, og hvordan du balanserer ekstern og intern informasjon i prosessen.

Sosiale medier

Sosiale medier har blitt et av våre fremste kommunikasjonsverktøy, og en avgjørende arena for alle med et budskap. En strategisk og systematisk bruk av sosiale medier pleier viktige relasjoner og bygger lojalitet hos ansatte, kunder og målgruppe. Lær deg effektive virkemidler for oppsett, drift og innhold, samt måling av effekt og gjennomslagskraft. Uansett hvilket mål du har, er sosiale medier et verktøy du må benytte deg av på veien dit.

Google Ads

Hva er det første du gjør når man lurer på noe, eller et behov oppstår? Du googler! Nettopp derfor bør din bedrift være representert på Google Ads.

Gjennom vårt kurs lærer du viktigheten av å være på Google Ads, hvordan man setter opp en god kampanje, hvilke feller man må unngå, og hvilke tips og triks man kan gjøre for at kampanjene skal prestere ennå bedre.

 

Vi tilbyr også kurs i andre deler av vårt tjenestetilbud. Kontakt oss for mer informasjon.

5 grunner til at du bør ha Google Ads

Skal du være synlig for dine kunder, er det en plattform spesielt du bør vurdere. Her er 5 grunner til at du bør ha Google Ads.

Google Ads er Googles eget annonsesystem for søkeordsannonser. Når noen søker på søkeord relatert til dine produkter eller tjenester, kan du kjøpe plass i søkeresultatene for å eksponere bedriften din for disse personene. Google Ads gir deg muligheten til å eksponere deg kun mot de du vet har et behov du kan dekke – og i en tid der hvor kunden gjør ekstremt mye research før kjøp, er Google Ads den beste plattformen å annonsere på mot de som allerede er eller straks kommer til å bli kjøpeklare.

  • Google Ads er billig

Når man oppretter kampanjer på Google Ads, bestemmer man selv dagsbudsjettene – man er derfor sikret å aldri betale mer enn det man ønsker eller tåler. I tillegg betaler man kun for det man får – dersom annonsene din ikke blir klikket på, betaler du heller ikke.

  • Google Ads gir gode resultater

De aller fleste som ikke allerede er på Google Ads, vil opplevde en økning i antall henvendelser/salg fra nettbutikken eller nettsidene relativt raskt etter oppstart. Fordi annonsene dine kun retter seg mot de som har et faktisk behov du kan dekke, vil du ha mye mer gjennomslagskraft enn om man kjører annonsene ut mot store målgrupper uten et bevisst behov.

  • Google Ads er målbart

Det beste med all digital annonsering, er målbarheten den gir oss. Har man nettbutikk, kan man enkelt måle hvor mye hvert salg koster deg. Med avanserte analysesystemer måler vi hele kundereisen fra annonseeksponering til kjøp – dette gir unik innsikt i forhold til forbedringer og mersalg. Har man en vanlig bedriftsside, vil man kunne måle hvor mye en henvendelse koster.

  • Google ads lar kunden finne deg

Vi vet alle hvor vanskelig det kan være å finne nye kunder – men ved hjelp av Google Ads tilrettelegger du rett og slett for at kunden kan finne deg. En kan ta seg selv som eksempel; Hva er det første man gjør når det oppstår et behov, eller man har et problem? Man googler. Dersom du kan hjelpe brukerne med det behovet, må du være synlig for dem!

  • Konkurrentene dine er på Google Ads

Om du tar et kjapt søk i din egen bransje, vil du ganske sikkert merke at de fleste av dine konkurrenter allerede er på Google Ads. Dersom du ikke allerede da er på Google Ads, vil du ikke bli tatt med i vurderingen når et eventuelt kjøp skal tas.

 

Derfor skal du skrive årsmelding

Stadig flere bedrifter ser verdien av en årsmelding som rapporterer om mer enn tørre tall og fakta. Årsmeldingen er en unik mulighet til å profilere selskapets posisjon og fremtidsambisjoner. Gjort på riktig måte er en årsmelding et viktig profilerings- og omdømmeverktøy.

En årsmelding er mer enn en lovpålagt papirøvelse. Årsmeldingens viktigste oppgave er naturlig nok å formidle lovpålagt informasjon om virksomhetens økonomiske situasjon, men den kan ha en svært nyttig kommunikasjonsfunksjon utover dette. En velskrevet og flott designet årsmelding kan sende viktige signaler til selskapets målgrupper, samt synliggjøre tillitsskapende rollefordeling og ledelse i selskapet. Den vil også kunne gjøre kompleks og detaljert informasjon tilgjengelig og leservennlig for et større publikum.

Tidligere kalte man gjerne de store, omfattende publikasjonene for årsrapporter. Nå som begrepet årsrapport har fått et juridisk innhold gjennom verdipapirloven, har man heller begynt å kalle de større og mer redaksjonelt funderte trykksakene for årsmeldinger.

Årsmeldingen kan inneholde enkelthendelser og prosjekter fra året som har gått, og den kan i tillegg male et bilde av fremtiden.

Årsmeldingens viktigste oppgaver er:

  • Å rapportere
  • Å forklare
  • Å inspirere
  • Å rekruttere

Hvordan jobber PYX med årsmeldinger?

Innholdsproduksjon
I tett samarbeid med årsmeldingens avsender, produserer PYX alt skrevet innhold til årsmeldingen. PYX har god erfaring med utforming og utarbeidelse av årsmeldinger fra en rekke bransjer, og vil fungere som en god rådgiver for hvilket innhold, form, tone og format som er å anbefale for nettopp din virksomhet.

PYX utarbeider redaksjonelle tekster, i tillegg til redegjørelser, analyser eller presentasjoner i tråd med avsenders eget ønske.

Grafisk design
PYX tilbyr å gjennomføre alt grafisk arbeid i forbindelse med årsmeldingen, herunder overordnet design, oppsett, klargjøring for digital publisering og distribusjon, og klargjøring for eventuell trykket versjon.

Digital publikasjon
Vi ser at den klassiske trykksaken i stadig økende grad suppleres eller erstattes med digitale versjoner. PYX har egne verktøy for oppsett, publisering og distribusjon av digitale publikasjoner og setter gjerne opp dette.

Distribusjon/ markedsføring
En årsmelding som det er lagt litt ressurser i utarbeidelsen av, bør distribueres godt i avsenders nettverk. PYX har nødvendig kompetanse om hvordan du målrettet og kostnadseffektivt treffer de målgruppene du er ute etter gjennom både tradisjonelle- og  sosiale medier, samt andre relevante distribusjonskanaler.

Vil du legge litt ekstra energi i årsmeldingen for 2019? Hovedkontakt i PYX for utarbeidelse av årsmelding er Bjarne Laastad. Ta kontakt for en uforpliktende prat!

 

Dette lærte vi om annonsering i 2019

De fleste bedrifter har i dag en markedsplan, og annonserer mye i løpet av et år. Likevel er det de færreste som har et bevisst forhold til hvilken effekt annonsene og kanalene de bruker gir. Fortsatt er det veldig vanlig å inngå store årsavtaler som binder annonsøren opp i løpet av året, og hindrer fleksibilitet og effektivisering på tvers av kanaler.

Facebook

Facebook har i løpet av året frisket opp sitt annonsestyringssystem. Først og fremst gjelder dette grafisk fremstilling – men vi har også fått en del nye funksjoner. Blant annet er A/B-testing blitt lettere å gjennomføre, og man kan sette opp automatiske optimaliseringer.

Når det gjelder relevansescore i facebook, er denne nå fjernet og erstattet med et trestegssystem som scorer annonsen fra Below average – average – above average. Dette indikerer hvor godt annonsen presterer i målgruppen du har satt den opp for.

En ting å være obs på når man annonserer på facebook, er at algoritmene automatisk styrer mot den delen av målgruppen som klikker mest. Det har seg slik at kvinner klikker mer enn menn på nettet av natur, noe som kan forstyrre leveransen av annonsen, dersom man ikke tar høyde for dette. Se derfor etter tegn på om annonsen trekker mot et visst publikum, og sett opp speilkampanjer mot publikum du ikke ønsker å utelate.

Vi har også sett trender som sier at «jo mer design, jo mindre oppmerksomhet». Det er enkelt å tenke at man må «skille seg ut» som annonsør for å trekke til seg oppmerksomhet. Dette er en sannhet med modifikasjoner på facebook. Her er det nemlig bedre å «gli inn i mengden». Dersom man bruker for mye grafikk og design på annonsene, blir de «usynlige» for brukeren, da de ofte vil oppfatte dette som annonser, og øynene glir rett forbi. Best practice på facebook blir derfor å bruke bilder uten grafikk sammen tekst for å oppnå den effekten man ønsker.

Teksten blir derfor ekstra viktig – denne skal være så konkret som mulig. Facebook har i løpet av 2019 endret antall lovlige tegn før «les mer». Det er derfor svært viktig at teksten er «straight to the point» og budskapet oppfattes øyeblikkelig.

Beste formater: Feed,  enten med tekst eller video

Instagram

Instagram har fortsatt en del å gå på, hva gjelder annonseformater. Det er i løpet av 2019 dog blitt mer fleksibilitet i forhold til hvordan annonsene på Instagram skal differensiere seg fra facebook-annonsene.

Man kan nå laste opp ulike formater for de forskjellige plasseringene. En svakhet har vært Instagrams overføring av facebook-feed annonsen til Instagram-feed annonsen.

Snapchat

Tekst tekst tekst

Google

Tekst tekst tekst