Skip to content

Ta kontakt for en prat!

Vi elsker å prate med folk som er lidenskapelig
opptatt av sine produkter og tjenester.

 

Small rooms – GREAT stay

Hotellkjeden Smarthotel følte at de ble for lik konkurrentene i kommunikasjonen sin. Med hjelp fra PYX har de nå fått tydeliggjort merkevaren sin, med selvironi og ærlighet om sine bittesmå hotellrom.

Smarthotel er en hurtigvoksende norsk hotellkjede, som startet i 2003 med et nærmest helautomatisk billighotell uten resepsjonist på Forus utenfor Stavanger. Smarthotel var faktisk det første hotellet i landet som tilbød internettbooking og automat-innsjekk. Men mye har skjedd siden den gang. Det upersonlige preget med kun seng og enkel frokost er borte, og Smarthotel har nå seks budsjetthoteller over hele landet, og flere skal det bli. Gjestene setter tydelig pris på Smarthotel, og har sørget for førsteplasser på TripAdvisor til hotellene i Tromsø, Oslo og Haugesund i kategorien «Traveler’s Choice Award Winner» blant «Top 25 Bargain Hotels – Norway».

- Ja, vi har små rom

Ingvild Bjørneboe-Iversen, revenueansvarlig i Smarthotel.

- Gjestene våre har alltid gitt oss gode tilbakemeldinger på TripAdvisor, selv om det fleste bemerker at «rommet var veldig lite». Mange tror fortsatt at vi er en ubemannet bed & breakfast-kjede, og vi har hatt et behov for å tydeliggjøre merkevaren, hvem vi er og hva vi har å tilby. Og vi vil skille oss fra de store hotellkjedene, være den litt irriterende lillebroren. Ærlige, tydelige og folkelige. Hvordan kunne vi være åpne og tydelige på at «Ja, rommene våre er bittesmå, men du får likevel alt du trenger hos oss», sier revenueansvarlig i Smarthotel, Ingvild Bjørneboe-Iversen.

 

Smarthotel ga utfordringen til PYX, og lot seg begeistre over konseptene «Bigger isn’t always better» og «Small room – Great stay».

- Dette var en utrolig morsom utfordring for PYX å få, og det var veldig gøy at Smarthotel var så åpne for ærlighet og selvironi. Konseptet vårt spant ut av tanken om hvorfor det er så viktig at alt skal være så stort. Hva er egentlig vitsen? Du er jo ikke 42m2, så hvorfor må hotellrommet absolutt være det? Bigger isn't always better... Det er alltid spennende å låse seg inn på et nytt hotellrom for første gang, og vi ønsket at alle gjestene som skryter av Smarthotel på TripAdvisor ikke skulle bli negativt overrasket over at rommene er små. Som det nå vil stå på noen av hotelldørene: «Feeling small? Not in this room», smiler Bjarne Laastad, prosjektleder i PYX.

 

PYX så ingen grunn til å endre på logoer eller grafisk profil, men har tydeliggjort merkevaren basert på kjedens verdier og ønsker.

- Alt for mange tror de må endre på den grafiske profilen sin for å tydeliggjøre merkevaren sin. Det visuelle fungerte allerede fint hos Smarthotel, de måtte bare bli tydeligere i kommunikasjonen, sier Laastad.

Også på boards kommer poenget om at "Bigger isn't always better" tydelig frem

www.smarthotel.no

 

 

Flere nyheter

Verdien av god bærekraftskommunikasjon

Hva skal dere fortelle og hvorfor er det viktig? Flere bedrifter gjør en innsats for samfunnet – men lar være å fortelle om det. Kanskje fordi det føles litt smått. Eller fordi man er redd for å trå feil og bli tatt for å pynte på virkeligheten. Ingen vil bli satt til veggs i en…

Les mer

Øvelse i krise-kommunikasjon

Hvordan en virksomhet kommuniserer i en krise-situasjon kan bety mer for omdømmet enn hvordan den håndterer selve krisen. Det vet kapapult-senteret Sustainable Energy på Stord. Sustainable Energy er et verdensledende nasjonalt testsenter for nye bærekraftige energiløsninger, og i et slikt industrielt test-senter må beredskapen alltid være på topp – også på kommunikasjon. – Det avgjørende…

Les mer

Markedsføring ga rekordtall

Etter noen år der det var vanskelig å få ungdom til å velge en maritim utdanningsvei, er det i dag rekordhøye søkertall. Strategisk målrettet markedsføring er en del av forklaringen. For noen år siden slet Maritimt Opplæring med å fylle opp studieplassene som er utgangspunkt for lærlingeplasser til sjøs. I 2018 utarbeidet PYX en markeds-…

Les mer