
Norsk Lek & Park
webutvikling // nettbutikk
Smarthotel Merkevare // Kommunikasjon // Innhold // Design
Smarthotel er en hurtigvoksende norsk hotellkjede, som startet i 2003 med et nærmest helautomatisk billighotell uten resepsjonist på Forus utenfor Stavanger. Smarthotel var faktisk det første hotellet i landet som tilbød internettbooking og automat-innsjekk.
Men mye har skjedd siden den gang. Det upersonlige preget med kun seng og enkel frokost er borte, og Smarthotel har nå sju budsjetthoteller over hele landet, og flere skal det bli.
Gjestene setter tydelig pris på Smarthotel, og har sørget for førsteplasser på TripAdvisor til hotellene i Tromsø, Oslo og Haugesund i kategorien «Traveler’s Choice Award Winner» blant «Top 25 Bargain Hotels – Norway».
– Gjestene våre har alltid gitt oss gode tilbakemeldinger på TripAdvisor, selv om det fleste bemerker at «rommet var veldig lite». Mange tror fortsatt at vi er en ubemannet bed & breakfast-kjede, og vi har hatt et behov for å tydeliggjøre merkevaren, hvem vi er og hva vi har å tilby. Og vi vil skille oss fra de store hotellkjedene, være den litt irriterende lillebroren.
Ærlige, tydelige og folkelige. Hvordan kunne vi være åpne og tydelige på at «Ja, rommene våre er bittesmå, men du får likevel alt du trenger hos oss», sier revenueansvarlig i Smarthotel, Ingvild Bjørneboe-Iversen.
– Dette var en utrolig morsom utfordring for PYX å få, og det var veldig gøy at Smarthotel var så åpne for ærlighet og selvironi. Konseptet vårt spant ut av tanken om hvorfor det er så viktig at alt skal være så stort. Hva er egentlig vitsen? Du er jo ikke 42m2, så hvorfor må hotellrommet absolutt være det? Bigger isn’t always better… Det er alltid spennende å låse seg inn på et nytt hotellrom for første gang, og vi ønsket at alle gjestene som skryter av Smarthotel på TripAdvisor ikke skulle bli negativt overrasket over at rommene er små.
Som det nå vil stå på noen av hotelldørene: «Feeling small? Not in this room», smiler Bjarne Laastad, prosjektleder i PYX. Med stor frihet og en solid dose humor har vi fått utvikle en rekke prosjekter som speiler Smarthotels unike personlighet og smarte konsepter. Fra brosjyrer og internkommunikasjon til miljøkommunikasjon og illustrasjoner – vi har vært med på å forme Smarthotels budskap på en morsom, tydelig og engasjerende måte.