Etter noen år der det var vanskelig å få ungdom til å velge en maritim utdanningsvei, er det i dag rekordhøye søkertall. Strategisk målrettet markedsføring er en del av forklaringen.
For noen år siden slet Maritimt Opplæring med å fylle opp studieplassene som er utgangspunkt for lærlingeplasser til sjøs. I 2018 utarbeidet PYX en markeds- og kommunikasjonsstrategi for selskapet, og har de siste fem årene hatt ansvaret for markedsføringen av en maritim utdanningsvei – med utgangspunkt i strategien. Målet har vært å få flere ungdommer til å søke seg til maritime studieplasser på videregående.
Litt av utfordringen var at det var veldig få ungdommer som overhode tenkte på en maritim utdanning som et alternativ. Å dra til sjøs var noe man gjorde i gamledager.
Kampanje i flere faser
Før man kan prøve å få ungdommene til å velge en maritim studievei, må de først bli oppmerksomme på muligheten. Og når de så blir klar over muligheten, er det avgjørende å hjelpe dem med å ta gode kvalifiserte valg. Markedsføringen har derfor gått i ulike faser; først en bevisstgjøringsfase, deretter en informasjonsfase om fordelene ved en maritim karriere, og til slutt en ‘call to action’-fase inn mot søknadsfristen. Ungdommene selv har selvsagt vært den viktigste målgruppen, men det har også vært viktig å nå frem til foreldrene. De er ofte premissleverandører, og har nok tidligere hatt begrenset kjennskap til hva en maritim yrkeskarriere kan innebære av muligheter.
Målrettet suksess
Og sakte men sikkert har kampanjen gitt resultater. Søkertallene har økt år for år, med ny rekord i år. Hele 76 søkere prøvde å få plass til en maritim fagretning på Karmsund Videregående skole. Her er det bare 45 plasser.
Bømlo videregående skole tilbyr også maritime fag og har 57 søkere til 45 elevplasser.
– Det er utrolig kjekt å se hvordan vi har klart å snu trenden de siste årene! Sammen med PYX fant vi tidlig ut at vi måtte nå ut til de viktige målgruppene med budskap som de ville oppleve som relevante. Det har også vist seg å fungere veldig godt å kommunisere ulike budskap i ulike faser, sånn at tanken først har fått modnes både hos ungdommene og foreldrene før vi har informert om alle mulighetene og fordelene ved en maritim karrierevei. Fokus på moderne teknologi og rederienes miljøfokus tror jeg også har vært viktig for mange av ungdommene, sier Inge Jarl Auestad, daglig leder i Maritim Opplæring SørVest.
Maritimt Opplæring SørVest har kontor i Haugesund, med geografisk ansvar fra Agder i sør til tidligere Nord-Hordaland i nord. De siste årene har PYX også hatt ansvaret for markeds-kampanjene til de tre andre norske Maritim Opplæring-kontorene.
Vi elsker å prate med folk som er engasjerte og entusiastiske rundt sine egne produkter og tjenester. Kontakt oss om det er noe du trenger bistand med!