Skip to content

Ta kontakt for en prat!

Vi elsker å prate med folk som er lidenskapelig
opptatt av sine produkter og tjenester.

 

Derfor skal du skrive årsmelding

Stadig flere bedrifter ser verdien av en årsmelding som rapporterer om mer enn tørre tall og fakta. Årsmeldingen er en unik mulighet til å profilere selskapets posisjon og fremtidsambisjoner. Gjort på riktig måte er en årsmelding et viktig profilerings- og omdømmeverktøy.

En årsmelding er mer enn en lovpålagt papirøvelse. Årsmeldingens viktigste oppgave er naturlig nok å formidle lovpålagt informasjon om virksomhetens økonomiske situasjon, men den kan ha en svært nyttig kommunikasjonsfunksjon utover dette. En velskrevet og flott designet årsmelding kan sende viktige signaler til selskapets målgrupper, samt synliggjøre tillitsskapende rollefordeling og ledelse i selskapet. Den vil også kunne gjøre kompleks og detaljert informasjon tilgjengelig og leservennlig for et større publikum.

Tidligere kalte man gjerne de store, omfattende publikasjonene for årsrapporter. Nå som begrepet årsrapport har fått et juridisk innhold gjennom verdipapirloven, har man heller begynt å kalle de større og mer redaksjonelt funderte trykksakene for årsmeldinger.

Årsmeldingen kan inneholde enkelthendelser og prosjekter fra året som har gått, og den kan i tillegg male et bilde av fremtiden.

Årsmeldingens viktigste oppgaver er:

  • Å rapportere
  • Å forklare
  • Å inspirere
  • Å rekruttere

Hvordan jobber PYX med årsmeldinger?

Innholdsproduksjon
I tett samarbeid med årsmeldingens avsender, produserer PYX alt skrevet innhold til årsmeldingen. PYX har god erfaring med utforming og utarbeidelse av årsmeldinger fra en rekke bransjer, og vil fungere som en god rådgiver for hvilket innhold, form, tone og format som er å anbefale for nettopp din virksomhet.

PYX utarbeider redaksjonelle tekster, i tillegg til redegjørelser, analyser eller presentasjoner i tråd med avsenders eget ønske.

Grafisk design
PYX tilbyr å gjennomføre alt grafisk arbeid i forbindelse med årsmeldingen, herunder overordnet design, oppsett, klargjøring for digital publisering og distribusjon, og klargjøring for eventuell trykket versjon.

Digital publikasjon
Vi ser at den klassiske trykksaken i stadig økende grad suppleres eller erstattes med digitale versjoner. PYX har egne verktøy for oppsett, publisering og distribusjon av digitale publikasjoner og setter gjerne opp dette.

Distribusjon/ markedsføring
En årsmelding som det er lagt litt ressurser i utarbeidelsen av, bør distribueres godt i avsenders nettverk. PYX har nødvendig kompetanse om hvordan du målrettet og kostnadseffektivt treffer de målgruppene du er ute etter gjennom både tradisjonelle- og  sosiale medier, samt andre relevante distribusjonskanaler.

Vil du legge litt ekstra energi i årsmeldingen for 2019? Hovedkontakt i PYX for utarbeidelse av årsmelding er Bjarne Laastad. Ta kontakt for en uforpliktende prat!

 

Flere nyheter

Verdien av god bærekraftskommunikasjon

Hva skal dere fortelle og hvorfor er det viktig? Flere bedrifter gjør en innsats for samfunnet – men lar være å fortelle om det. Kanskje fordi det føles litt smått. Eller fordi man er redd for å trå feil og bli tatt for å pynte på virkeligheten. Ingen vil bli satt til veggs i en…

Les mer

Øvelse i krise-kommunikasjon

Hvordan en virksomhet kommuniserer i en krise-situasjon kan bety mer for omdømmet enn hvordan den håndterer selve krisen. Det vet kapapult-senteret Sustainable Energy på Stord. Sustainable Energy er et verdensledende nasjonalt testsenter for nye bærekraftige energiløsninger, og i et slikt industrielt test-senter må beredskapen alltid være på topp – også på kommunikasjon. – Det avgjørende…

Les mer

Markedsføring ga rekordtall

Etter noen år der det var vanskelig å få ungdom til å velge en maritim utdanningsvei, er det i dag rekordhøye søkertall. Strategisk målrettet markedsføring er en del av forklaringen. For noen år siden slet Maritimt Opplæring med å fylle opp studieplassene som er utgangspunkt for lærlingeplasser til sjøs. I 2018 utarbeidet PYX en markeds-…

Les mer