Slik treffer du med annonser i media

I dag finnes det løsninger som gjør at du kan treffe akkurat den eller de personene du er på jakt etter, og som gjør selve annonseringsprosessen billigere for avsender og med langt høyere effekt. I PYX har vi for lengst trykket programmatisk annonsering til brystet. Her er våre beste tips!  

Kundene har tatt makten
Det har skjedd store endringer i måten forbrukere i dag går fram i en kjøpsprosess. Der hvor selgeren før i tiden var kilden til all produktkunnskap, har kjøperen i dag tatt over informasjonskontrollen og gjør selv research om pris, produkt og utsalgssted. Netthandel har i tillegg åpnet for et globalt konkurransemarked, og kampen om kundene har aldri vært tøffere.

Hvordan fungerer kjøpsprosessen i dag?
I første fase definerer du et behov. Flatskjermen på veggen er utdatert, varmepumpen har sovnet inn, eller vaskemaskinen må fornyes. Du begynner å tenke på noe du har lyst på, eller ser deg om etter løsninger som kan forenkle hverdagen din. Det oppstår et behov.

I andre fase begynner du aktivt å undersøke informasjon om tjenester og produkter som dekker behovene. Du finner spesifikasjoner, fakta, pris, design og argumentasjon for å kjøpe. Alt sammen er svært tilgjengelig. Din merkevare og dine produkter blir nå sammenlignet med alle konkurrentenes produkter.

I tredje fase har du lest deg opp og funnet tilstrekkelig med informasjon. Du er i kjøpsmodus! Det er imidlertid bare en brøkdel, cirka ti prosent, av de potensielle kundene dine som er kommet så langt, og som befinner seg i denne fasen.

Hvorfor mates det ut annonser med irrelevant innhold?
Bedrifter bruker i dag store summer på å pushe produktannonser – uavhengig hvilken fase kunden befinner seg i. Vi blir vist produktannonser av ting vi hverken trenger eller har lyst på. De ti prosentene som er i kjøpsmodus, og muligens interessert, har allerede bestemt seg. Kundene dine har doktorgrad i å filtrere bort det som er irrelevant og uinteressant. Bare se hvordan du selv på profesjonelt vis ignorerer toppbanneret når du leser VG på nett.

Når er vi oftest mottagelig for markedsføring?
Det er kundene i kjøpsfase én og to vi vil nå. Disse kundene er fortsatt mottagelige for både påvirkning og råd, og de er aktivt ute etter informasjon slik at de kan sammenligne leverandører. Ved bruk av programmatiske annonser sørger vi for at det er nettopp denne kundegruppen du treffer med markedsføringen din, i tillegg til de eksisterende kundene du allerede har.

Personalisert, strategisk og målrettet
Programmatisk annonsering åpner for personalisert og strategisk annonsering i større grad enn før. Det betyr at du treffer akkurat den personen du er på jakt etter. Annonseverktøyet gjør annonsen din synlig for personen du er ute etter, uavhengig av hvilke nettsider som er en del av hans eller hennes daglige rutine. Denne annonseringsmetoden er enestående for å treffe helt nøyaktig ønsket målgruppe både når det gjelder geografisk lokasjon, fase i kjøpsprosess og typiske demografiske data som alder, kjønn og interesser. Du kan selv bestemme hvordan annonsen skal se ut og hvilket budsjett du ønsker for den. Du kan også overstyre prosessen ved å legge til medier du ønsker mer synlighet i enn andre, dersom det er et ønske.

Mystikk og usikkerhet tilhører fortiden
Det er slutt på at man skal betale for annonsering uten at man vet hvilken effekt annonsen har hatt. Ved programmatisk annonsering får du full innsikt og realtime-data for hvordan kampanjene presterer. Treffsikkerheten er svært høy og man når fram til personer som bryr seg om innholdet ditt. Kort oppsummert; PYX Programmatisk baserer seg på sikkerhet – ikke sannsynlighet.

Ønsker du å annonsere hos de største mediehusene i landet? Da er PYX Programmatisk den rette løsningen for deg. 

Ta kontakt med Thomas Jansen for en prat om programmatisk annonsering!