Når du turistene når du markedsfører?

Sommeren er tiden da store mengder folk både fra Norge og det store utland er på reisefot i Norge. Mange reisende må finne en restaurant de ikke kjenner fra før, eller besøke severdigheter de ikke kjenner til fra før.

Kan din bedrift dra nytte av digitale virkemidler for å bli tilgjengelig for flere reisende i sommer?

Her er en rask sjekkliste for egen synlighet:

  1. Trip Advisor
  2. Google søk
  3. Facebook-annonsering
  4. Apple søk
  5. Internasjonale søkemotorer

Hvor kommer turistene fra?

La oss starte med en oversikt over hvor turistene kommer fra og hvor stort forbruket for de ulike nasjonene er fra hvlke nasjoner

Booking av overnatting

Booking av overnatting i Norge er enkelt og bra å bestille med nettsteder som Booking.com, Hotels.com og AirBnB. Prosent-andelen for booking som forsvinner fra norske hoteller til disse bookingnettstedene er nesten for en skandale å regne for norsk reiseliv. Opp mot 20% (!) av inntektene i forbindelse med en booking forsvinner rett ut av hendene på norske hoteller. Tapene på dette kan være nok til at norske hoteller må drive med tap.

Tripadvisor

Tripadvisor er en av de viktigste verktøyene reisende har for å finne gode spisesteder. Her har vi gjort et enkelt søk på restauranter i Haugesund med Wifi. Naustet Spiseri er sommerens vinner. Ved å ta eierskap til katalogoppføringen kan man få fortalt at man har gratis internett.

Ved å tilby gratis Wifi i restauranten kan man også legge inn landingsside for innloggingen som krever at de besøkende skal sjekke inn via Facebook eller gå via Tripadvisor-siden når de logger inn.

Både ratingen og antallet reviews er viktig.

Google søk

Nå lar Google deg annonsere direkte i kartet når folk søker etter for eksempel restauranter. Da kan du også legge inn tilbudskuponger for de som ser restauranten i kartet.

Prøv et søk på din egen restaurant! Kanskje er dere ikke i kartet i det hele tatt? Kontakt oss gjerne for hjelp med dette.

Siri – Apple søk

Med tanke med eksplosjonen av mobilt søk er Apple på banen igjen når det gjelder søk og utfordrer Google. For de som jobber med reiseliv er det viktig å ta på alvor. Søkefeltet på iPhone er i økende grad i bruk, og telefonen vil foreslå restauranter og steder i nærheten av der du er og vise disse i kartet.

Facebook-annonsering

Hurtigruten har gjort noe interessant. De har laget en egen Facebook-side for tyske turister som er interessert i Hurtigruten. Og tilsvarende for USA. Man trenger ikke opprette egne sider for utenlandske turister, men poste på tysk via samme Facebook-side som for engels-språklige. Men ved hjelp av målretting kan man sørge for at kun de med tysk språk får se de postene som skal nå tyskspråklige.

Når turistene først er i landet kan man treffe de med målrettede annonser på Facebook. Facebook registrerer hvem som er på reise i vår del av landet og dermed kan man annonsere til disse. Så er det viktig at informasjonen de får er målrettet på riktig språk og at det er enkelt å stille spørsmål eller booke bord og overnatting direkte fra annonsen eller annonsens landingside.

 

Internasjonale søkemotorer

Har man muligheten til virkelig å markedsføre for store markeder, må man ta med synlighet i flere søkemotorer enn bare Google. Bing kan være viktig også i vestlige land, men Russerne benytter Yandex for søk og kinserne benytter Baidu.

Dersom man også klarer å lage fremmedspråklige sider med god informasjon så kan det være en viktig fordel i konkurransen om utenlandske turistkroner.

 

Der har vi det, en oppsummering av noen enkle, og noen dyre grep for å nå flere turister. Det er ingen tvil om at forbedringspotensialet er stort.

Og har du lyst til å nå flere turister med digitale virkemidler, ta gjerne kontakt med undertegnede på e-post eller telefon.